Pàgines

dimarts, 5 de juny del 2012

Falta d'informació



La falta d'informació i transparència en l'Ajuntament ha defraudat a tots els bocassins. És un dret constitucional el que tots els ciutadans sàpien el que passa en les institucions, i tenim tot el dret a saber com s'actua i què és el que ocorre des que un paper entra en l'Ajuntament o des de que ix. La informació ha de ser clara i l'obscurantisme, en el que no es donen explicacions de res, està limitant els drets individuals i socials. La credibilitat es demostra sense condicionants, i el silenci, culpable d'amagar la veritat, demostra analfabetisme democràtic.

     El Síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana és l’alt comissionat de les Corts Valencianes per a la defensa dels drets i de les llibertats compresos en el títol I de la Constitució i en l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana. El Síndic recomana, però també pot iniciar investigacions d'ofici.

     JPA estem reivindicant el dret irrenunciable a obtindre  informació des de que vam ser elegits democràticament com a representants del poble, emparant-nos sempre en la normativa vigent de les administracions locals. La manca d'informació ens ha portat, en un primer pas, a fer una queixa al Síndic de Greuges, i aquesta institució li ha pegat un "estiró d'orelles" a l'Alcalde per no facilitar informació als membres de la corporació local, i també per no facilitar un lloc on poder treballar dins de les dependències municipals.

     Els arguments que donà l'Alcalde al Síndic per no donar informació i negar un despatx són els següents:
     - Es sol·licita informació sobre expedients que es remunten fins a l’any 2003. (La normativa ens empara en el dret a antecedents sense límit de temps)
     - Per a no paralitzar l’activitat administrativa de l’Ajuntament se estan mostrant per ordre de presentació. (Tota la documentació que se'ns ha mostrat en un any és l'expedient de l'obertura del carrer contigu a l'escola i el préstec per a l'adquisició dels terrenys de l'escola nova i la casa contigua a l'ajuntament)
     - Este ajuntament no disposa de local per a la seua utilització pel grup JPA, igual que tampoc en té l’altre grup de la corporació. (Tots sabem com i qui pul·lula per totes les dependències de l'ajuntament fins i tot tancant-se en clau per dins)

     Ara  el Síndic resol:
     Com que l’actuació podria no ser prou respectuosa amb els drets de la promotora de la queixa, li demana (a l'Alcalde) que considere els arguments (de la legislació local que li exposa extensament), com a fonament de la Recomanació final. En aquest sentit, cal dir que entre els drets dels membres de la corporació, mereix una atenció especial el dret d’accés a la informació, atesa la importància pràctica d’aquest, ja que és un instrument necessari perquè els membres de les corporacions locals puguen escometre amb coneixement suficient l’exercici de les seues funcions (Sentència Tribunal Constitucional de 20, setembre de 1988). Entre les funcions que pertanyen al nucli inherent a la funció representativa que constitucionalment correspon als membres d’una corporació es troba el dret a obtindre la informació necessària per a poder participar en l’activitat de control del govern, poder participar en les deliberacions del ple de la corporació i votar en els assumptes sotmesos a votació (Sentència Tribunal Constitucional de 9 de juliol de 2009).    
     En virtut de tot el que antecedeix i de conformitat amb el que disposa la Llei reguladora d’esta Institució, considerem oportú RECOMANAR a l’Ajuntament d'Albocàsser que, en els termes que preveu la vigent normativa, facilite als regidors de l’Ajuntament l’accés a la documentació necessària per a l’exercici del seu càrrec o, en cas contrari, que haurà d’interpretar-se de manera restringida, que la denegació es faça de forma expressa i emparada en les causes legalment previstes. Cosa que se li comunica perquè, en el termini màxim d’un mes, ens informe si accepta esta recomanació o, si és el cas, ens manifeste les raons que considere per no acceptar-la.

     Es evident que la resolució es molt més extensa (9 fulls) i ací només hem extret en què es bassa per fer la definitiva recomanació. Ara és l'Alcalde el que s'ha de pronunciar al respecte. En el plenari de 23 de març es va plantejar que amb el projecte de transparència s'haurà d'informar a la gent que ho sol·licite dels comptes de l'ajuntament i l'alcalde estarà obligat a informar, ara no ho fa als regidors. Complirà la nova normativa? Ens contesta que si, s'ha complit sempre. Jutgeu, vosaltres, la gent, si la compleix sempre.

     La relació de documentació no facilitada i al·legada en la queixa es la següent:
- Expedient del PAI on estarà ubicada la nova escola.
- Còpia de les Ordenances Municipals.
- Detall de l'aprovació dels pressupostos municipals per al 2011.
- Detall dels contractes de treball del personal no funcionari al servei de 'Ajuntament.
- Expedient de les oposicions convocades durant la passada legislatura.
- Inventari actualitzat de tots els bens de l'Ajuntament.
- Situació econòmica de l'Ajuntament a l'11 de juny de 2011.
- Factures festes des de 2007.
- Número de telèfons mòbils la titularitat dels quals sigue l'Ajuntament, persones que els tenen adscrits i factures en el que va d'any.
- Expedient compra del solar on s'ubicarà el futur museu etnològic.
- Conveni o document signat entre l'ajuntament d'Albocàsser i el bisbat o parròquia per el qual es cedeix l'edifici del Centre Parroquial per posar-lo a disposició del poble.
- Comptes Generals corresponent als pressupostos i registre de factures des de 2003.
- Document tècnic, memòria valorada o projecte bàsic i d'execució realitzat pel tècnic competent, on s'especifiquen les obres realitzades en el CEIP Joan de Brusca.
- Expedient de la paralització del solar de Turistrat al Pla de la Font.
- Sol·licitud i concessió de la llicencia municipal de les obres que s'han realitzant en l'avinguda Jaume I, núm. 27.
- Expedient de la rotonda al final del Carrer Sant Joan. Data d'adquisició de terrenys.
- Sol·licitud i concessió de la llicencia municipal de les obres que s'han realitzat en els immobles de Ctra. Castelló núm. 1, així com les llicencies de activitats comercials i empresarials que se estan duent a terme en els esmentats immobles.
- Activitat empresarial que se estan duent a terme en la finca polígon 8 parcel·la 1.
- Expedient auditori: pressupost, projecte i adjudicació obra.
- Expedient de les actuacions fetes en el cobriment i endreçament del barranc de les passeres i plaça dels Sants Joans.
- Expedient de les actuacions fetes en la urbanització del carrer Sant Pere.
- Expedient de les actuacions fetes en la solera de la nau municipal.
- Contracte de manteniment i subministrament d'aigua amb l'empresa FACSA.
- Saber si la titularitat de la parcel·la 248c del polígon 11 és l'Ajuntament.

     La resolució es penjarà a la web del Síndic de Greuges en l'apartat de recomanacions, però encara no està disponible; JPA avisarà quan es puga consultar. L'enllaç és: http://www.elsindic.com/va/index.html


17 comentaris:

  1. mare meua això va en serio !!!!

    ResponElimina
  2. Quis pebrots, ànim i a veure si al fi podem veure democràcia en aquest poble. No puc ni imaginar com seria el poble sireu vosaltres. Un poble normal. Felicitats pel vostre treball.

    ResponElimina
  3. Per fi una bona notícia. Després de tant de temps de negativitat per tots els costats.

    ResponElimina
  4. JPA vosaltres si que sabeu fer política!!!!

    ResponElimina
  5. demanu tambe el permis d'obres del carrer balmes propietat d'una regidora.
    VOLEM TRANSPARENCIA¡¡¡¡¡¡

    ResponElimina
  6. LOLA Regidora de JPA (Balmes 24)6 de juny del 2012, a les 20:03

    si tant interès tens passa per casa meua i t'els ensenyare (COM DIU EL NOSTRE ALCALDE),tambè estàn a l'ajuntament, és public, i en vaig demanar més d'un, aprovat per el tecnic municipal com tots els que aprova, ara igual tu saps mes que jo i que el tecnic i cuestiones la seva feina.Pague els impostos com qualsevol altre i per aixó JPA volem saber en que invertixen els impostos de la gent del poble.

    ResponElimina
    Respostes
    1. no parlo de la construccio de la casa...

      Elimina
  7. Cree el ladrón que todos son de su condición.

    ResponElimina
  8. Algú sap quan obrin la piscina?

    ResponElimina
  9. Aixó volia saber jo també, ja fa molta calor i els xiquets no tenen escola per la vesprada, este mes de juny es el millor per a disfrutar de la piscina, que després al mes de juliol plou molts dies.

    ResponElimina
  10. carrers, plens de herba, carrers sense obrir poble deixat de tot i piscina sense obrir i ja vorem si es pot.

    ResponElimina
  11. i no es podria tapar en una lona la piscina durant l´any per evitar que es faça verda??? i depurar-la de tant en tant.
    D´aquesta manera es reaprofita l´aigua que és un bé escàs i no ens sobra.

    Potser, a aquestes hores, ja estaria oberta i tot.

    ResponElimina
  12. O sigue, que ara no tindran mes remei que tornar a pegar la cabotà i anar cantant les factures i els informes. Per fí!

    ResponElimina
  13. A vegades costa un poc però el temps posa cadascú al seu lloc, és evident que cauran pel seu propi pes, i per descomptat per el treball del grup JUNTS PER ALBOCÀSSER.
    Gràcies!

    ResponElimina
    Respostes
    1. aixo es veritat... ja vorem qui caurà...

      Elimina
    2. Seguramente será el pueblo y los trabajadores, como siempre!!!

      Elimina
  14. El que no se pot fer es com l'avestruz, i pensar nomes en gastar, gastar i gastar i despues no pagar, no pagar i no pagar i pensar que tot es solucionará.Tenia que petar!I ara RESCATADOS o com diu lo president "linea abierta de crédito"

    ResponElimina